“Eerst bewegen dan bouwen” is een stevige stelling in een tijd waar de vraag naar (betaalbare) woningen het hoogst is. Toch is dit een breed gedragen slogan van de raad in Lisse, maar met ons nog meer gemeenten in zowel Noord- als Zuid-Holland. Maar juist die beide provincies steken steeds een spaak in het wiel als het om mobiliteit gaat. Zo trok Noord-Holland de stekker uit de Duinpolderweg en recent schrapt Zuid-Holland 20 miljoen uit het mobiliteitsbudget.
De raad van gemeente Haarlemmermeer heeft omliggende gemeenteraden benaderd om te kijken of we samen kunnen optrekken richting de provincies om het mobiliteitsvraagstuk vlot te trekken. De gemeenten worden namelijk door de provincies wel gehouden aan de bouwopgave, maar de even zo broodnodige regionale wegen voor o.a. ontsluiting van de groeikernen worden op de lange baan geschoven of wegbezuinigd.
Eigenlijk is dit een beetje hetzelfde als huizen bouwen zonder riool, om vervolgens als de stront boven het huis uitkomt bedenken dat een riool misschien een goed idee is. Het aanleggen van het riool is dan een grotere belasting voor de bebouwde omgeving en kost meer geld dan wanneer het bij de ontwikkeling van het plan wordt meegenomen. Dit klinkt natuurlijk logisch, maar als het om de ontsluiting van deze groeikernen gaat lijkt bij de provincie die logica te ontbreken.
Onder tussen heeft er al een digitale sessie plaatsgevonden met diverse raadsleden van gemeente Haarlemmermeer en Lisse. Ook is de raad vorige week afgereisd naar het raadhuis in Hoofddorp om met meerdere gemeenteraden van gedachten te wisselen. Zo lijkt de eerste afslag genomen naar een betere ontsluiting van o.a. de Duin en Bollenstreek.
Laat een ding duidelijk zijn er moet gebouwd gaan worden in en om Lisse, maar dan wel met een robuuste infrastructuur voor alle vormen van mobiliteit!
Cor de Groot